čtvrtek 20. června 2013

Zálohovat, zálohovat, zálohovat...

Zákon schválnosti nezklamal. Osm dnů před odevzdáním diplomky mi doufám jen zkolaboval počítač z vedra. Ve hře je ještě bohužel varianta s vniknutím vody a taky s náhlou smrtí některé součástky. Moje jediné štěstí je, že tohle je už druhá počítačová havárie, kterou jsem zažila, takže jsem proti ní tentokrát byla pojištěná Dropboxem. Ta první nemohla napáchat tak hrozné škody, protože se stala v týdnu, na jehož konci jsem nastupovala na žurnalistiku do Olomouce. Tenkrát akorát pěkně naštvala, nemám tím pádem prakticky žádný článek ze své éry v Sólokaprovi. Ale aspoň jsem tam neměla diplomku těsně před dokončením.

Jedu tedy dále, sice o něco pomaleji, jak jsem měla na ploše lísteček s posledními nutnými úpravami a teď pracně vzpomínám, co obsahovaly. Původní plán jít tisknout zítra tedy na 99 % nevyjde, bude to až v pondělí.

Teď zjišťuju, co mám kde zazálohované. Díky jednomu vyučujícímu, který nám představil Dropbox a SugarSync by byly škody mnohem menší, i kdyby se pevný disk nezachránil. V Dropboxu máme státnicové otázky, já tam mám diplomku včetně analyzovaných článků, loňskou práci z NaNoWriMo a svoje povídky, spíš takový povídkový deník, který započal dost morbidně L. smrtí a pokračuje přes veškeré vzpomínkové akce a další více či méně dramatické momenty dodnes. Teď na jaře, když jsem s tou diplomkou fakt měla problémy (zatím se o nich nechci rozepisovat, nerada bych dopadla jako moji kamarádi u státnic na jiné VŠ, kde se proštěrklo, že lidé z katedry nejdříve četli ročníkový e-mail a následně známkovali podle toho, jak se kdo na tom mailu vyjadřoval), na psaní tedy nebyl moc čas, ale je toho 611 stránek jednoduchým řádkováním.

Ze SugarSync jsem vylovila podklady pro L. fotoknihu, bohužel ale ne všechny L. fotky, které jsem v počítači měla a teď úpím, protože jsem měla v plánu zrealizovat jednu drobnost na narozeniny L. mamky a zdá se, že nebudu mít z čeho! Vždycky mi dá tolik práce něco originálního a cenově dostupného vymyslet a teď toto! Vrrrrr.... Pak mám ještě Box, podařilo se mi vychytat akci, kdy nabízeli zdarma 50 GB, ale jak jsem zjistila, jsou tam jen fotky, které jsem fotila, ne ty od L. Ještě mi pořád zbývají optická a polovodičová média, obrovská hromada zálohovacích DVD (já vím, že optická média jsou nespolehlivá, jednou bude i externí disk - jak se zdá, bude to brzo) a tři paměťové karty. Předpokládám, že na jedné ty fotky budou, ale pořád nevím, jestli budou někde všechny. Potřebuju jich 12, s tím, ze jsem chtěla, aby byly jiné než loni na fotokostce (o tom se budu muset někdy rozepsat). Asi bych měla vědět, jestli tam ty fotky jsou, když ty karty běžně používám v mobilu, že? Jo, přiznávám se, mimo jiných věcí nosím v mobilu i pár fotek L. a Aengie, jeho retrieverky. Původně to myslím vzniklo kvůli nejistotě, co čekat od prvního pobytu v Moravských Budějovicích, tak jsem si říkala, že chci mít s sebou alespoň něco, co mě případně uklidní.

Kdyby už nic jiného, mám tu diplomku a ten deník. L. fotky existují na světě ve více kopiích, akorát by to bylo trochu moc okaté, kdybych chtěla týden před jejimi narozeninami po L. mamce půjčit flešku. A jestli existuje něco, co mě fakt pokaždé pobaví, tak je to ten boj před každými narozeninami a Vánocemi - L. mamka bojuje o to, aby zjistila, co (přibližně) chystáme a jestli se toho nemá bát, my s Irčou bojujeme, abychom to utajily - a zatím se nám to vždycky podařilo.

Kdybych si měla půjčit citát doktora Plzáka, tak nikoli zatloukat, zatloukat, zatloukat, ale zálohovat, zálohovat, zálohovat. Lepší je prohledávat hromadu záloh, než bědovat, že jsme přišli o data. Zvlášť, když víte, že některé z nich z internetu běžně nestáhnete.

Edit 21. 6. 23:04: Fotky se našly porůznu po paměťovkách (nevím, jestli jsou tam všechny, ale většina určitě), navíc večer přišla diagnóza - lehká oxidace, čili nějaká voda se tam přece jen asi dostala. Nicméně všechny komponenty asi vydržely. Požádala jsem o vyčištění a v něm je zahrnuta i výměna větráku. Diplomku celá anabáze zpozdí patrně jen o jeden pracovní den.

Žádné komentáře: