pondělí 10. června 2013

"Nastavíš mi hodiny na sporáku?"

Cože to mám udělat? proběhlo mi hlavou, když jsem slyšela tuhle neobvyklou prosbu. Míněny byly hodiny, které řídí elektrickou troubu. Nikdy v životě jsem to nedělala, ale bylo těžké odolat výzvě a navíc mám už za sebou souboj s L. budíkem s piditlačítky a pidipopisky, úspěšné hledání závady v počítači (DVD mechanika) a několikero "oprav" mobilu. Nejlepší byla asi ta, kdy jsem zjistila, že Bluetooth se někdy sám od sebe zapíná proto, že L. mamka má zapínací ikonku na pohotovostním dotykovém displeji a prostě si na ni občas sáhne. Od té doby, co jsem ikonku odstranila, se Bluetooth zapíná pouze na (většinou můj) povel. Řešení to bylo prosté jako díra v basketbalovém koši, ale i tu bylo třeba vymyslet. V prodejně T-Mobilu chtěli mobil poslat na přehrání firmware...

Zkrátka a dobře, teď byl na řadě nový sporák. Rychle vyvedu z omylu ty, kdo si myslí, že nastavit hodiny na troubě je pro... trouby. Ukázalo se, že nikdo v širém okolí L. mamky toho nebude schopen. Není koneckonců divu. Sic je návod psán česky, je napsán tak, že jej nelze použít. Lépe řečeno, je napsán docela slušnou češtinou. Trable jsou jen s významem vět.

V návodu stojí psáno:


Vůbec se nedivím, že L. mamka měla strach, aby sporák podle návodu nepokazila. Chvíli trvalo, než mi došlo, že tímhle manuálem můžu tak vystlat Benymu pelíšek. Pokud dotyčné tlačítko 1 podržíte stlačené, nestane se kupodivu nic, ona signální lampa (lépe řečeno ikona) vám může být zcela ukradená, protože jak jednou dlouze stisknete čudlík 1, nepodaří se vám asi nastavit hodiny jinak, než tím, že sporák opětovně vytáhnete ze zásuvky. Aspoň mně se to jinak nepovedlo.

Nakonec jsem přišla na to, že tlačítko 1 musím jen jednou stisknout a můžu nastavovat. Myslím, že ta "signální lampa" zhasne, ale krk bych za to nedala. Každopádně je to poněkud jinak než v návodu. Kdyby šlo o věc od Vietnamců, no dobře, ale je hloupé, když má takový nepoužitelný manuál domácí spotřebič, který koupíte v kamenném obchodě. Navíc když víte, že tohle se určitě nevyrábí v Číně.

Už dlouho nahlížím při obsluze spotřebičů taky do anglického manuálu, který bývá leckdy mnohem srozumitelnější než ten český. Dokonce si někdy ty doslovné české překlady přeložím zpátky do angličtiny, jestli náhodou nezjistím, co tam bylo původně. Ani to ale nepomohlo. Jak na potvoru jsem ale tady neměla k ruce ani jeden cizojazyčný návod a spotřebovala jsem napoprvé asi šest pokusů (a myslím, že něco přes půl hodiny), napodruhé po jarní změně času jsem si ten postup už přesně nepamatovala, ale zvládla jsem to na druhý pokus.

Když všechno selže, přečti si manuál. A stejně na to budeš muset přijít sám.

Žádné komentáře: